Αυτό είναι το ερώτημα που ακούμε καθημερινά στο ιατρείο.

Στο παρελθόν, ένας βήχας ή πονόλαιμος θα ήταν ένα αρκετά προφανές σημάδι ότι είχατε κοινό κρυολόγημα ή γρίπη. Κατά τη διάρκεια της φετινής φθινοπωρινής και χειμερινής περιόδου πρέπει επίσης να αναρωτηθείτε αν αυτά είναι συμπτώματα COVID-19. Είναι μια σημαντική διάκριση που πρέπει να κάνουμε, με δεδομένο ότι ο νέος κορονοϊός όχι μόνο μπορεί να προκαλέσει σοβαρές επιπλοκές, αλλά είναι επίσης εξαιρετικά μεταδοτικός.

Τα νοσήματα του αναπνευστικού μπορούν να εκδηλώνονται με τα ίδια συμπτώματα – πυρετό, ρίγη, βήχα, κόπωση, πονόλαιμο, πόνους στο σώμα, κεφαλαλγία (πονοκέφαλο) και μπούκωμα – οπότε δεν είναι εύκολη η διάκριση.

Δυστυχώς, υπάρχει μια τόσο μεγάλη αλληλοεπικάλυψη μεταξύ των συμπτωμάτων του COVID-19 και των άλλων ιογενών νοσημάτων του αναπνευστικού, που και για τους υγειονομικούς είναι τις περισσότερες φορές αδύνατη η διάγνωση από την αξιολόγηση των συμπτωμάτων.

Ένα σύμπτωμα που μπορεί να σας οδηγήσει στον COVID-19 είναι η απώλεια γεύσης και οσμής (αγευσία και ανοσμία). Αυτό δεν παρατηρείται με τους άλλους ιούς. Στο κοινό κρυολόγημα και στη γρίπη είναι δυνατόν να υπάρχει μια αλλοίωση στη γεύση και την οσμή. Στον COVID-19 όμως είναι μια πολύ πιο γρήγορη, έντονη και δραματική απώλεια αυτών των αισθήσεων.

Ένα άλλο πράγμα που διαφέρει στο νέο κορονοϊό είναι ότι μπορεί να επηρεάσει τα αιμοφόρα αγγεία και να προκαλέσει θρομβώσεις. Αυτό εμφανίζεται με συμπτώματα όπως πίεση ή πόνο στο στήθος και έντονη κεφαλαλγία.

Η διάρκεια της ασθένειας είναι μια άλλη ένδειξη. Τα συμπτώματα του κρυολογήματος και της γρίπης συνήθως υποχωρούν σε 7 έως 10 ημέρες, ενώ τα συμπτώματα του κορονοϊού μπορούν να παραμείνουν για πολύ περισσότερο. Εδώ το πρόβλημα είναι ότι, όταν έχετε περάσει μια εβδομάδα με συμπτώματα χωρίς να λαμβάνετε προφυλάξεις, υπάρχει κίνδυνος να εκθέσετε πολλούς ανθρώπους στον περίγυρό σας.

Μήπως τα συμπτώματα είναι αλλεργίες της εποχής;

Οι αλλεργίες έχουν επίσης πολλά κοινά με τον COVID. Εμφανίζονται και εδώ συμπτώματα όπως βήχας, δύσπνοια, πονοκέφαλος, ρινική συμφόρηση και κόπωση. Μία διαφορά είναι ότι οι αλλεργίες δεν προκαλούν πυρετό και ρίγος, ενώ ο COVID-19 δεν προκαλεί κνησμό και δάκρυα στα μάτια.

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι εάν είχατε αυτά τα συμπτώματα στο παρελθόν. Συνήθως, οι αλλεργίες δεν είναι πρωτοεμφανιζόμενες. Αλλά ακόμα κι αν είχατε εμφανίσει στο παρελθόν αλλεργίες αυτή την εποχή, δεν πρέπει να επαναπαύεστε ότι τα συμπτώματα είναι από τη αλλεργία. Πρέπει να προχωρήσετε σε test Covid χωρίς να περιμένετε. Πρέπει να αναρωτηθείτε πόσους ανθρώπους θα εκθέσετε γύρω σας αν έχετε κάνει λάθος στην διαίσθησή σας.

Τι να κάνετε εάν έχετε συμπτώματα

Στο παρελθόν, μπορεί να περιμένατε για ήπια συμπτώματα όπως βήχα, πονόλαιμο ή ρινική συμφόρηση και καταρροή στο σπίτι, αλλά φέτος είναι διαφορετικά. Ακόμα και για ήπια συμπτώματα πρέπει να κάνετε τεστ Covid χωρίς να περιμένετε. Επικοινωνήστε με τον ιατρό σας ή με την αρμόδια αρχή (ΕΟΔΥ) για να σας συμβουλεύσουν πως και που θα υποβληθείτε στο test. Ενώ περιμένετε τα αποτελέσματα, λάβετε προφυλάξεις. Μείνετε σπίτι και κρατήστε την απόσταση σας από άλλα άτομα, ακόμη και της δικής σας οικογένειας, για να αποφύγετε τη διάδοση του ιού.

Υπάρχουν επίσης test για τη διάγνωση της γρίπης που είναι δυνατόν να σας δώσουν αποτελέσματα σε 10 έως 15 λεπτά. Ένα διαγνωστικό test μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε την προέλευση των συμπτωμάτων σας, ελέγχοντας τόσο τα στελέχη COVID-19 όσο και δύο στελέχη γρίπης (γρίπη Α και Β). Υπάρχουν βέβαια πολλά στελέχη γρίπης, που δεν ανιχνεύονται στην εξέταση, επομένως ένα αρνητικό αποτέλεσμα δεν αποκλείει την περίπτωση γρίπης.

Προστατέψτε τον εαυτό σας από τα κρυολογήματα, τη γρίπη και τον COVID-19

Ένας τρόπος για να αποφύγετε το διαγνωστικό δίλημμα είναι να εμβολιαστείτε για τη γρίπη και για τον πνευμονιόκοκκο ειδικά αν ανήκετε σε ευπαθείς ομάδες. Έτσι αποφορτίζετε και το Σύστημα Υγείας αφού οι ασθενείς ευπαθών ομάδων που νοσούν από γρίπη ή πνευμονία χρειάζονται νοσηλεία.

Με δεδομένο ότι όλες οι ασθένειες του αναπνευστικού συστήματος – κρυολογήματα, γρίπη και COVID-19 – εξαπλώνονται δια της αναπνευστικής οδού, μέσω σταγονιδίων, λαμβάνοντας τις ίδιες προφυλάξεις που συνιστούν οι ειδικοί υγείας για την πρόληψη του COVID-19, προστατεύεστε και από τα άλλα λοιμώδη νοσήματα του αναπνευστικού. Φορέστε σωστά τη μάσκα πάνω από τη μύτη και το στόμα σας, κρατήστε τουλάχιστον 2 μέτρα απόσταση από άλλα άτομα και πλύνετε συχνά τα χέρια σας με σαπούνι.

Αποφύγετε το συνωστισμό σε κλειστούς αλλά και σε ανοικτούς χώρους, τις άσκοπες μετακινήσεις με μέσα μαζικής μεταφοράς και προστατέψτε τα άτομα στον περίγυρό σας που ανήκουν σε ευαίσθητες ομάδες, ακόμα και κατά την περίοδο των εορτών.

ΣΑΒΒΑΣ ΔΕΛΛΑΠΟΡΤΑΣ MD
ΕΙΔΙΚΟΣ ΠΑΘΟΛΟΓΟΣ
ΠΡΑΞΙΣ ΥΓΕΙΑΣ

Πηγές: CDC “CDC’s Diagnostic Multiplex Assay for Flu and COVID-19 at Public Health Laboratories and Supplies,” “Diagnosing Flu,” “Frequently Asked Questions , Harvard Medical School “How long does the flu last?”, Mayo Clinic “Coronavirus disease 2019 (COVID-19).”