Ο καρκίνος της κεφαλής και του τραχήλου θεωρείται σχετικά συχνός. Στην Ευρώπη αποτελεί το 5% των κακοήθων νοσημάτων. Εμφανίζεται συχνότερα σε άνδρες και σε άτομα άνω των 50 ετών, χωρίς να αποκλείονται και νεότερες ηλικίες. Παγκοσμίως διαγιγνώσκονται περίπου μισό εκατομμύριο νέες περιπτώσεις καρκίνου κεφαλής και τραχήλου κατ’ έτος.

Η λοίμωξη με τον ιό HPV έχει ενοχοποιηθεί για την παθογένεση μιας ομάδας όγκων και κυρίως αυτών του στοματοφάρυγγα. Τα καρκινώματα που σχετίζονται με τον HPV αποτελούν μια ξεχωριστή οντότητα όσον αφορά την βιολογική και την κλινική συμπεριφορά, ενώ παρουσιάζουν καλύτερη πρόγνωση.

“Η επιτυχής αντιμετώπιση και θεραπεία του καρκίνου της κεφαλής και του τραχήλου εξαρτάται από την έγκαιρη διάγνωση”

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ
– Μια διόγκωση στον Τράχηλο (λαιμό)
Οι καρκίνοι της κεφαλής & του τραχήλου συνήθως εξαπλώνονται στους λεμφαδένες του τραχήλου. Μια διόγκωση στο λαιμό που διαρκεί περισσότερο από δύο εβδομάδες θα πρέπει να διερευνάται από τον Ειδικό Χειρουργό Ωτορινολαρυγγολόγο όσο το δυνατόν συντομότερα με Ενδοσκόπηση του Ανώτερου Αναπνευστικού.

– Αλλαγή της φωνής (Βραχνάδα)
Ο καρκίνος του Λάρυγγα προκαλεί συνήθως μια μόνιμη αλλαγή στη φωνή. Ο Ωτορινολαρυγγολόγος είναι ο ειδικός που μπορεί να εξετάσει το Λάρυγγα και τις Φωνητικές Χορδές (Λαρυγγοσκόπηση) εύκολα και ανώδυνα.

– Διογκώσεις και Έλκη του Στόματος
Ένα έλκος ή οίδημα που καλύπτεται από θρόμβους αίματος στη περιοχή του στόματος, θα πρέπει επειγόντως να διερευνηθεί. Μια διόγκωση ή πόνος ή εξέλκωση στο στόμα που δεν εξαφανίζεται μετά από δύο εβδομάδες θα πρέπει να αξιολογηθεί από ειδικό γιατρό. Ο Ειδικός Ωτορινολαρυγγολόγος μπορεί να καθορίσει αν μια βλάβη είναι ύποπτη και αν απαιτείται διερεύνηση με βιοψία.

– Αιμόπτυση
Όγκοι στη μύτη, στο στόμα, στο φάρυγγα, στο λάρυγγα, στον οισοφάγο ή στους πνεύμονες μπορεί να προκαλέσουν αιμορραγία. Εάν το αίμα εμφανίζεται στο σάλιο ή τα φλέγματα για περισσότερο από μερικές ημέρες, θα πρέπει να επισκεφτείτε κατά το δυνατόν συντομότερα Ειδικό Ωτορινολαρυγγολόγο για Ενδοσκόπηση του Ανώτερου Αναπνευστικού.

– Προβλήματα κατάποσης
Αν έχετε πόνο κάθε φορά που προσπαθείτε να καταπιείτε ή αν έχετε διαπιστώσει μια επιδεινούμενη δυσκαταποσία (δυσκολία στην κατάποση) θα πρέπει να δείτε τον γιατρό. Ο Ειδικός
Ωτορινολαρυγγολόγος θα προχωρήσει σε ενδοσκοπικό έλεγχο του Φάρυγγα και του Λάρυγγα και θα σας συστήσει ακτινολογικό έλεγχο με διάβαση Βαρίου ή/και Μαγνητική Τομογραφία.

– Πόνος στο Αυτί
Ο πόνος στο αυτί μπορεί να αποτελεί ένδειξη ανάπτυξης ενός όγκου στον λαιμό (Αντανακλαστική Ωταλγία). Ένας πόνος στο αυτί ή γύρω από αυτό που επιμένει θα πρέπει να αξιολογείται από Ειδικό
Ωτορινολαρυγγολόγο με Ενδοσκόπηση του Ανώτερου Αναπνευστικού.

ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΥΨΗΛΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
Το 90% των καρκίνων της κεφαλής και του τραχήλου εμφανίζονται μετά από παρατεταμένη έκθεση σε συγκεκριμένους παράγοντες κινδύνου. Η χρήση καπνού και τα οινοπνευματώδη ποτά αποτελούν τη συνηθέστερη αιτία. Ο καρκίνος μπορεί επίσης να εμφανιστεί ως αποτέλεσμα της μόλυνσης από τον Ιό των Ανθρωπίνων Θηλωμάτων ειδικά με τον Υπότυπο 16 (Human Papilloma Virus – HPV).

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Ο Ειδικός Ωτορινολαρυγγολόγος μπορεί να αξιολογήσει τα συμπτώματα σας και με τον ενδοσκοπικό έλεγχο μπορεί να καθορίσει αν υπάρχει ύποπτη βλάβη που απαιτεί διερεύνηση. Όταν διαγνωστούν νωρίς οι περισσότεροι καρκίνοι της κεφαλής και του τραχήλου μπορούν να θεραπευτούν πλήρως. Τα ποσοστά θεραπείας θα μπορούσαν να βελτιωθούν σε μεγάλο βαθμό εάν οι ασθενείς ζητούσαν
ιατρικές συμβουλές νωρίτερα.

“Εάν εντοπίσετε κάποιο απ’ τα συμπτώματα καρκίνου της κεφαλής και του τραχήλου επισκεφτείτε το γιατρό σας”

ΘΕΡΑΠΕΙΑ
Στην περίπτωση που εντοπιστεί μια ύποπτη εξεργασία με την Ενδοσκόπηση, ακολουθεί έλεγχος με Μαγνητική Τομογραφία και χειρουργική επέμβαση. Η επέμβαση που συνήθως απαιτείται ονομάζεται Μικρολαρυγγοσκόπηση με LASER και έχει στόχο την πλήρη αφαίρεση της βλάβης σε υγιή όρια. Αφού καθοριστεί το στάδιο της νόσου και ο ακριβής ιστολογικός τύπος του όγκου ακολουθεί η οργάνωση ενός θεραπευτικού πλάνου σε συνεργασία με Ογκολόγο.

“Η αντιμετώπιση της νόσου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη Σταδιοποίηση του όγκου κατά την αρχική διάγνωση”

Στα πρώιμα στάδια η αντιμετώπιση είναι συνήθως με χειρουργική εκτομή της κακοήθειας με τη χρήση Laser, χωρίς να απαιτείται Ακτινοθεραπεία και Χημειοθεραπεία. Σε ορισμένα κέντρα εφαρμόζεται η Ακτινοθεραπεία ως πρώτη θεραπευτική επιλογή ακόμα και σε πολύ πρώιμους καρκίνους. Σε προχωρημένα στάδια συνήθως απαιτείται συνδυασμός μεγάλης χειρουργικής επέμβασης (Λαρυγγεκτομή, Φαρυγγεκτομή) και στη συνέχεια Ακτινοθεραπεία και Χημειοθεραπεία.

Κωνσταντίνος Χ. Μπουκόνης
Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος